SORTHAVREGRYN ER EN NY SUPERFOOD SPRÆNGFYLDT MED ALT DET GODE AF PROTEIN, GODE FEDTSYRER, FIBRE OG BETAGLUCANER 

– OG SÅ SMAGER DET FORTRYLLENDE GODT

BETAGLUCANER

Ved at påvirke fordøjelsen og stofskiftet har betaglucaner vist sig med en positiv effekt på kolesterolniveauet, og ligefrem at sænke kolesterolindholdet i blodet. Den gavnlige effekt opnås ved et indtag af 3 gram betaglucaner dagligt, som der er i en stor portion (75g) sorthavregryn. Betaglucaners evne til at binde galdesyrer menes at føre til eliminering af kolesterol og en reduktion i total- og LDL-kolesterolniveauer, hvilket kan forhindre åreforkalkning. I 2011 bekræftede Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), at forbruget af betaglucaner fra havre, og altså i endnu højere grad fra sorthavre, kan hjælpe med at sænke kolesterolniveauet.
Der skal nemlig et særligt højt indhold af betaglucaner til at starte den proces i maven. (Læs også mere på Alt om kost! Fødevarestyrelsen …)

BLODSUKKERNIVEAUET



Ved en regulerende effekt på fordøjelsesaktiviteten og stofskiftet har de uopløselige betaglucan fibre i sorthavregryn også vist sig med en positiv effekt på blodsukkerniveauet. Da de forsinker optagelsen af næringsstoffer, stiger blodsukkerniveauet med en forsinkelse efter et måltid, hvilket fører til en lavere frigivelse af insulin. Af denne grund blev der for 100 år siden indført diætiske "havredage" for patienter med type 2-diabetes. En nylig undersøgelse på Diabetologikum i Berlin har vist, at insulindosis hos patienter med et højt insulinbehov kan reduceres med op til 30 procent efter to havredage. Den positive effekt bør kunne påvises i op til 4 uger.
 

Derudover har sorthavregryn positive effekter på fordøjelsesorganerne. Den tyktflydende opløselige fiber beskytter tarmvæggen mod irritation fra tarmens lumen og beroliger den følsomme mave.

BEROLIGER DEN FØLSOMME MAVE

KOSTFIBRE I SORTHAVREGRYN 

Har vi gavn af kostfibre i rå havregryn? Det korte svar er ja. Havregryn er ernæringsmæssigt rigtigt godt som morgenmadsprodukt, da det har et højt kostfiber- og fuldkorns indhold og et lavt indhold af sukker. Det gælder uanset om du spiser det rå eller som havregrød. Sorthavregryn er endnu bedre og en kategori helt for sig selv med det højeste fiberindhold. Helt naturligt og uden berigelse eller tilsætning af nogen art. Læs mere på Alt om kost! Fødevarestyrelsen....

HAVREGRYN MED SUKKER?

En stor portion havregryn eventuelt med et par skefulde sukker ovenpå er den sundeste morgenmad (læs mere på Alt om kost! Fødevarestyrelsen ...)